Zakończono pierwszy etap projektu Urban Light

Informacja Prasowa

20-07-2012  Autor: Magdalena Korzeniewska   Źródło: Fundacja Architektury   Kategoria: Wiadomości z kraju

Zakończyliśmy pierwszy etap projektu Urban Light. W zorganizowanej przez Fundację Architektury Grze Miejskiej łącznie wzięło udział ponad 200 uczniów z 4 warszawskich szkół: Gimnazjum nr 37 im. K.K. Baczyńskiego, Gimnazjum nr 39 im. Stefana Starzyńskiego, Społecznego Gimnazjum nr 55 STO oraz Gimnazjum nr 82 im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego. Zajęcia prowadzone były w przestrzeni publicznej Muranowa oraz na terenie Osiedla Przyjaźń, położonego w dzielnicy Bemowo. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem pedagogów, którzy chcieli umożliwić młodzieży poszerzenie wiedzy o przestrzeni miejskiej Warszawy oraz spędzenie ostatnich dni roku szkolnego poza murami gimnazjów.

Gra Miejska na Muranowie.

Trasa Gry rozpoczynała się pod Błękitnym Wieżowcem, gdzie animatorka warsztatów opowiadała uczestnikom legendy miejskie związane z Muranowem oraz wręczała mapę gry oraz pierwsze zadanie, nawiązujące do tzw. „klątwy rabina”. Już na samym początku uczestnicy Gry, poszukując miejsca pamięci nawiązującego do legendy, spojrzeli na znany im teren miasta z nowej perspektywy  – jako na przestrzeń historycznych śladów oraz małych narracji, tworzonych przez lokalne społeczności.

Kolejne zadanie czekało na graczy pod Muzeum Archeologicznym, gdzie porównywali zdjęcia dawnej i obecnej Warszawy, przekonując się na własne oczy jak wielkim przeobrażeniom poddane zostało miasto na przestrzeni czasu. Następnie uczestnicy ruszali dalej w poszukiwaniu „białej postaci”, trasa prowadziła do Pomnika Bitwy Pod Monte Cassino.

Rzeźba bezgłowej Nike była pretekstem do opowiedzenia uczestnikom o różnych formach sztuki, która współcześnie pojawia się w mieście. Gracze dowiedzieli się w jaki sposób artyści pracują w przestrzeni publicznej oraz jakie funkcje pełni tworzona przez nich sztuka publiczna, zgłębiając wiedzę na temat dzieł Joanny Rajkowskiej, czy Parku Rzeźby Nad Wisłą.

Podążając tropem niecodziennych obiektów, jakie artyści instalują w przestrzeni współczesnego miasta, gracze mieli za zadanie odnaleźć punkt, w którym zostanie im wręczone kolejne zadanie – nawiązujące do historii kolorowych Pegazów stojących przy Pałacu Krasińskich. Tutaj, uczestnicy dowiedzieli się, że pełnią one funkcję nie tylko estetyczną, ale również upamiętniającą. Kogo? Pod pegazami czekały na graczy ukryte podpowiedzi.

Kolejny punkt gry pozwolił uczestnikom uruchomić własną wyobraźnię oraz wykazać się talentem plastycznym. Po krótkim wstępie na temat dynamiki rozwoju miasta oraz związanych z nią przeobrażeniach Systemu Informacji Miejskiej, gracze tworzyli projekt zupełnie nowego znaku informacyjnego. W czasie spaceru w kierunku kolejnego punktu, uczestnicy gry umieszczali swoje znaki w miejscach, w których mogłyby w pełni spełniać swoją funkcję.

Miasto to nie tylko przedmioty, ale również dźwięki, które podobnie jak obrazy kształtują nasze postrzeganie przestrzeni miejskiej i wpływają na jakość życia w mieście. W alejce Parku Krasińskich gracze mieli okazję zagrać w dźwiękowe kalambury i porozmawiać o dźwiękowych krajobrazach miast.

Dalej trasa gry prowadziła na Nowolipki 11, tu czekało na uczestników spotkanie ze sztuką street artu. Na jednym z muranowskich budynków odnaleźli mural zatytułowany „Drzewo życia”, którego autorem jest artysta o pseudonimie Swansky. Okazało się, że dzieło upamiętnia pewną bardzo znaną mieszkankę Muranowa...

Finałowe zadanie gry pozwoliło uczestnikom wykorzystać zdobytą wiedzę przy projektowaniu własnego miasta marzeń. Gracze wyznaczali ulice, negocjowali sposób rozmieszczenia budynków oraz ich przeznaczenie.

Pomysły były różne – miasta dla ludzi bezdomnych, miasta zamieszkiwane przez super-bohaterów, którzy nie potrzebują samochodów, miasta ekologiczne, pełne zieleni miejskiej i wykorzystujące energię słoneczną jako źródło energii.

Wszystkie projekty łączyła jednak nieobecność jednego budynku, tego który mógłby zostać przeznaczony na szkołę… Cóż, może to zbliżające się wakacje obudziły w uczestnikach marzenie o ucieczce od codziennych obowiązków.

Trasa Gry na Osiedlu Przyjaźń wykorzystywała podobny schemat do gry muranowskiej, uwzględniając jednak charakter unikatowego osiedla domków drewnianych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom!

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com