Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

Koniec nierównych ścieżek

BETONOWE TRASY PRZYJAZNE DLA ROWERZYSTÓW

2011-09-09  Autor: Karolina Szaflarska   Źródło: Lafarge   Kategoria: Wiadomości z kraju

Rosnąca świadomość ekologiczna oraz moda na zdrowy styl życia w ostatnich latach doprowadziła do prawdziwego boomu rowerowego na polskich drogach. Zarówno w dużych miastach jak i mniejszych miejscowościach jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe ścieżki dla rowerzystów. Niestety skala prowadzonych prac często nie idzie w parze z jakością – szczególnie jeśli chodzi o nawierzchnię drogową. Obecnie, w świetle coraz bardziej krytycznych opinii na temat kostki brukowej urzędnicy otwierają się na nowe rozwiązanie – beton dekoracyjny.

Lato i wczesna jesień to szczególnie intensywny czas dla miłośników rowerowych wycieczek. W tym okresie również dużo użytkowników samochodów przesiada się na rower w codziennej drodze do pracy. Jazda na rowerze nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale także zapewnia konieczną dla zdrowia porcję ruchu. Niestety amatorów dwóch kółek często zniechęca brak lub fatalny stan infrastruktury rowerowej. Krótkie, często wyglądające na przypadkowo wybudowane fragmenty ścieżek rowerowych, nieprzemyślane trasy, brak segregacji ruchu pieszego i rowerowego czy zły stan nawierzchni to jedne z najistotniejszych przyczyn rezygnacji z jazdy na rowerze.

fot. LAFARGE / Betony Artevia™ podkreślają charakter zarówno przestrzeni miejskich jak i terenów rekreacyjnych / po kliknięciu powiększenie

Kostka, asfalt i …beton!

Obecnie królującą na ścieżkach rowerowych kostkę betonową coraz częściej zastępuje się – na ogół za sprawą starań samych rowerzystów – nowocześniejszymi rozwiązaniami, takimi jak nawierzchnie asfaltowe czy betonowe. Na rynku dostępne są już innowacyjne propozycje dla infrastruktury rowerowej, jak np. specjalna gama betonów dekoracyjnych. Produkty te doskonale sprawdzają się przy aranżacji różnego rodzaju nawierzchni miejskich, takich jak ścieżki dla rowerzystów. W 2010 roku Polska Akademia Nauk oraz firma Bruel & Kjaer przeprowadziły pierwsze w kraju badania na stołecznych ścieżkach rowerowych na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego (Informacje pochodzą z badań „Nawierzchnia dróg rowerowych i jej wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo rowerzystów” http://www.zm.org.pl/download/prezentacje/0911-standardy-wibracje.pdf). Wyniki badań pokazały, że jednolite nawierzchnie na ścieżkach rowerowych są optymalnym rozwiązaniem dla zdrowia i komfortu jazdy cyklistów. Ponadto – według badań – ścieżki wykonane z asfaltu lub betonu są wygodniejsze oraz bezpieczniejsze ze względu na mniejszą ilość generowanych mikrowstrząsów i większą przyczepność. Co ważne, jednolita nawierzchnia gwarantuje również zdecydowanie wyższą trwałość i mniejsze koszty eksploatacji inwestycji.

fot. LAFARGE / Dekoracyjny beton Artevia™ Kolor doskonale sprawdza się na ścieżkach rowerowych / po kliknięciu powiększenie

Nowe rozwiązania estetyczne i funkcjonalne

Idąc w ślady sąsiadów z Europy Zachodniej także polscy urzędnicy zaczynają z aprobatą patrzeć na nowe – cenione przez rowerzystów – rozwiązania nawierzchniowe, takie jak m.in. kolorowy beton dekoracyjny. Obecnie na rynku dostępne są innowacyjne betony estetyczne, np. Artevia™ Kolor marki Lafarge, które doskonale sprawdzają się jako nawierzchnia na ścieżki rowerowe. Betony Artevia™ ze względu na szeroki wachlarz dostępnych kolorów idealnie wpisują się w estetykę każdej przestrzeni podnosząc jej atrakcyjność oraz podkreślając charakter. Do niewątpliwych zalet odróżniających nawierzchnie betonowe od innych rozwiązań należy przede wszystkim wysoka trwałość i redukcja zagrożeń związanych z tzw. zjawiskiem „klawiszowania” (występującym między innymi w przypadku kostki brukowej), czyli zapadania i wykrzywiania się poszczególnych elementów powierzchni. Ponadto, ścieżki rowerowe z betonową nawierzchnią są odporne na kretowiska, a także nie podlegają zjawisku zarastania roślinnością na łączeniach. – Jednolita powierzchnia betonowej ścieżki nie zatrzymuje wody w szczelinach, dzięki czemu nie występuje problem jej zapadania pod wpływem drenażu wody. Do istotnych zalet należy także odporność na mróz i związane z nim pękanie czy korozję nawierzchni powodującą powstawanie dziur lub wyrw. W efekcie betonowe ścieżki rowerowe nie wymagają poprawek, co zdecydowanie wpływa na obniżenie kosztów utrzymania, gwarantując jednocześnie wysoką atrakcyjność przestrzeni – zapewnia Daniel Cekała, Kierownik ds. Technologii i Jakości Polska Wschodnia w Lafarge.

Informacje o produkcie:

Artevia™ Kolor to innowacyjny beton dekoracyjny przeznaczony na wszelkiego rodzaju zewnętrzne nawierzchnie zarówno poziome jak również pionowe. Artevia™ Kolor to paleta inspirujących betonów w 14 różnych kolorach. Dzięki takiemu zróżnicowaniu produkty gwarantują bardzo szerokie możliwości dekoracyjne, doskonale łączą się z takimi materiałami jak: drewno, kostka brukowa, płyty chodnikowe czy metale. Ponadto, Artevia™ to betony cechujące się wysoką odpornością na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, a jednolita i zwarta struktura produktu gwarantuje równą nawierzchnię.

Szczegółowe informacje na temat betonów dekoracyjnych można znaleźć na stronie internetowej: www.artevia.com.pl

Informacje o Lafarge
Lafarge to światowy lider w produkcji materiałów budowlanych, zajmujący czołowe pozycje we wszystkich branżach swojej działalności: cementu, kruszyw i betonu oraz gipsu. Lafarge zatrudnia na świecie 76.000 pracowników w 78 krajach. W Polsce Lafarge działa od 1995 roku w branży produkcji: cementu, betonu, kruszyw i płyt kartonowo-gipsowych.
W 2011 r. już po raz siódmy z rzędu Grupa Lafarge została umieszczona na „Liście 100 globalnych korporacji najbardziej zaangażowanych w zrównoważony rozwój”. Firma oferuje klientom innowacyjne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, komfort i jakość codziennego życia.

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Wiadomości z kraju

W roli głównej: tynki ryflowane – projekt Akademika Student Depot

2021-05-17

7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »

Nowe technologie pomagają firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości

2021-04-02

Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

2021-04-02

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro